SMEH, VEČNO ŽIV!
Reč selektorke 44. Festivala, rediteljke i redovne profesorke FDU, Ivane Vujić:
„Smeh je zavera. Francuski filozof Anri Bergson kaže: „Smeh je vrsta društvenog gesta, kazne za krutost društva. Veličina komedije leži u tome što je ona bliža stvarnom životu nego drama. Ništa kao komika ne može uneti raznolikost i kretanje u monolitnu stvarnost. Humor je postupak kojim se ugroženo JA brani od uvreda koje mu nanosi spoljni svet. Humor je prevlast nad realnom situacijom.“ I zato u vremenu planetarne krize 40 predstava koje su viđene za selekciju Festivala komedije u Jagodini pre svega znače pobedu života nad krizom. Tokom 2014. godine, u godini proslave 150 godišnjice rođenja Branislava Nušića, ostvaren je veliki broj predstava koje su nastale po tekstovima ili kao montaže različitih tekstova ovog našeg jednog od najvećih komediografa. Ono što je uzbudljivo i pažnje vredno je to da većinom reditelji mlađe generacije i mladi reditelji i njihovi ansambli postavljaju Nušića i njegovo delo sa pažnjom i da se u njihovom zajedničkom hodu sa Branislavom Nušićem 2014. njima pridružuju i Bertolt Breht i Ežen Jonesko. U većini predstava koje su viđene, a u svima koje su ušle u selekciju, Nušić je naš savremenik. Njegova ironija i komika obogaćuje se songovima koji su pobuna protiv dehumanizovanog, kriminogenog, korumpiranog, pohlepnog društva. Za razliku od renesansne komedije koja umiruje, ulepšava, a one koji su tužni uveseljava, izbor predstava festivala komedije u Jagodini 2015. predstavlja savremenu komediju koja ne umiruje već uznemirava čoveka koji je zarobljen i okovan tranzicionim mukama društva i racionalitetom savremene civilizacije. Humor sadrži kritički duh i to je jedina mogućnost kojom raspolažemo da bismo bili na odstojanju naše nelagode postojanja. Postati svestan onoga što nas plaši i smejati se tome znači zagospodariti strahom. I zato – Živeo smeh!
1. „Mister dolar“ – Narodno pozorište Subotica, režija Snežana Trišić
Celokupni ansambl srpske drame Narodnog pozorišta Subotice, u adaptaciji Nušićevog teksta koji su izvršili dramaturg Dimitrije Kokanov i rediteljka Snežana Trišić, postaje Nušićevsko Brehtovski politički komad u kome i Nušić i Breht poručuju: Istina je konkretna!
2. „Postmoderni kabare dobrog vojnika Švejka“ – Šabačko pozorište po Jaroslavu Hašeku, adaptacija i režija Aleksandar Lukač.
I u ovoj predstavi pred nama je čitav ansambl jednog srpskog pozorišta. U ovom antiratnom kabareu menjajući žanrove komedije, kabarea, groteske, ginjola, Aleksandar Lukač i anasambl Šabačkog pozorišta ostvaraju skupnost igre i izuzetnu dilatiranu energiju.
3. Ežen Jonesko „Ćelava pevačica“ – Atelje 212, rediteljka Isidora Goncić.
Ova Joneskova tragična farsa predstavlja i dovodi na festival mlade glumce sa Fakulteta dramskih umetnosti i mladu rediteljku Isidoru Goncić. Igra ovih mladih glumaca, ističem ulogu Anđele Jovanović, je generacijska pobuna protiv sveta koji je izgubio svoju metafizičku dimenziju i srlja u iracionalno samouništenje. Ovom predstavom Festival predstavlja podmladak pozorišta Srbije kome tek pripadaju dugi dani pozorišta i festivala.
4. „Potpuno skraćena istorija Srbije“ – Pozorište mladih Novi Sad. Autori teksta dramaturškinja Maja Pelević i dramaturg Slobodan Obradović i rediteljka Olivera Đorđević uz veoma vredan ansambl Pozorišta mladih iz Novog Sada smeh pronalazi u anatomiji našeg mentaliteta koji se čini toliko dugo nepromenjivim.
5. Branislav Nušić „Vlast“ – Narodno pozorište Zrenjanin, reditelj Dušan Petrović.
I ova predstava nastaje kao rad velikog ansambla Narodnog pozorišta „Toša Jovanović“. Reditelj kroz elemente stend ap komedije i kabarea istražuje temu vlasti, temu koja se od Nušićevog doba do danas nažalost ne može zaobići, a izgleda da se njena suština ne menja.
6. „Rođendan gospodina Nušića“ – Zvezdara teatar, autora Dušana Kovačevića, reditelj Nebojša Bradić.
Već decenijama živimo u društvu u kojem je neophodno postavljati na scenu bilo koji Nušićev komad. Naš veliki dramski pisac Dušan Kovačević kroz svoj novi komad analizira Nušićevu komediju kao pokušaj pobede nad nedaćama i nesigurnostima na kojima počiva istorija Srbije. Izuzetna glumačka kreacija Dragana Petrovića i Branislava Lečića.
7. „Doktor Nušić“ – Narodno pozorište Sombor i Kruševačko pozorište u koprodukciji, reditelj Kokan Mladenović.
Kokan Mladenović sa odličnim ansamblom Sombora i Kruševca, predvođen Branislavom Trifunovićem kreće na put predstave i tokom ovoga puta susreće Bertolta Brehta i svi nam oni govore glasno: „Upalite sva svetla! Pustite nas da sanjamo u jasnoći!“