Jedna od prvih odluka nove Vlade Srbije biće ona o poskupljenju putarina na autoputevima za 10 odsto.
Ova ne baš popularna mera, koja je trebalo da bude doneta još u februaru, ali je odložena zbog izbora, za „Puteve Srbije“ je nužnost jer se cene nisu menjale od 2008. godine. Prema njihovim procenama, u kasu kompanije od ove korekcije trebalo bi da na godišnjem nivou uđe 1,8 milijardi dinara više za održavanje puteva.
Izvor ovog lista iz Nemanjine kaže da je odluka već spremljena, ali se čekalo da se formira nova vlada.
„Putarina mora da se koriguje kako bi putevi mogli da se održavaju. Dok su cene putarine mirovale osam godina, rasle su cene materijala, energenata i opreme koji se koriste za održavanje autoputeva i ostalih drumova. Ta poskupljenja su gotovo dovela na ivicu mogućnost održavanja srpskih puteva, pa je zbog toga ovo nužnost“, kaže izvor Blica.
On objašnjava da ovo jeste nepopularna mera, ali u svim zemljama putarina je mnogo veća i zato i ne treba da čudi što su njihovi putevi mnogo bolji.
„Iz uporednih cena vidi se da je Srbija sa 0,03 evra po kilometru upola jeftinija u odnosu na Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku i Portugaliju, gde cena iznosi 0,06 evra po kilometru. U Turskoj to iznosi 0,039 evra, u Grčkoj 0,045 evra, Italiji 0,05 evra, Španiji 0,085 evra, u Francuskoj 0,095 evra“, tvrdi on.
Prema novom cenovniku, koji su „Putevi Srbije“ predložili Vladi, primera radi, putarina za deonicu Beograd – Niš će sa sadašnjih 730 skočiti na 800 dinara. Korišćenje puta Beograd – Šid vozači će, umesto dosadašnjih 340, plaćati 370 dinara, a za deonicu Beograd – Subotica putarina će se sa 290 uvećati na 320 dinara.

Iz Ministarstva saobraćaja nisu želeli da komentarišu, već je načelno rečeno da je fond za održavanje autoputeva nedovoljan.
Zoran Drobnjak, v. d. direktora „Puteva Srbije“, kaže da je ta kompanija uradila još na početku godine analizu iz koje se vidi da bi sa uvećanjem cene putarina bilo značajno više para za održavanje autoputeva.
„Odluku o poskupljenju donosi Vlada, ali treba da se zna da Srbija za putnička vozila ima najnižu cenu putarine po pređenom kilometru u odnosu na ostale evropske zemlje koje koriste isti sistem naplate. Dok putarina za deonicu Beograd – Niš, dugu oko 240 kilometara, iznosi 6,5 evra, nešto duža kilometraža od graničnog prelaza Batrovci do Zagreba, što je oko 300 kilometara, košta 16,5 evra. To su velike razlike, a treba da se zna da od visine putarine zavisi i održavanje autoputeva i bezbednost saobraćaja“, kaže Drobnjak.

U Srbiji ima 670 kilometara autoputeva na kojima se naplaćuje putarina, a novac obezbeđen naplatom putarine ulažu se u održavanje 15.000 kilometara državnih puteva prvog i drugog reda.

Autor: Blic

Nema komentara