Zahvaljujući odličnim odnosom dobijeno-plaćeno, pažljivim plasiranjem modela i širenjem game, Škoda je za kratko vreme prešla dug put od „sirotinjskog“ brenda do drugog po profitu proizvođača Volkswagen grupacije

Na taj način, Škoda je preskočila i sam Volkswagen, čijim se radnicima i rukovodećim organima ova promena očigledno ne dopada. Evidentno je da češki brend ne nosi sam sve zasluge za svoj veliki uspeh, već da su prodajni rezultati u mnogome rezultat pažljivo birane strategije koja je nakon dizelgejta značajno ubrzana.

Naime, nakon skandala sa lažljivim softverom, gro VW grupe, Audi i Volkswagen krenuli su krupnim koracima ka elektrifikaciji, kako bi snažnije izazvali Teslu i prisvojili ono što ekonomisti nazivaju pionirska renta. U ovom poduhvatu, nišu koju je do tada zauzimao Volkswagen kod automobila koje pokreće motor sa unutrašnjim sagorevanjem, treba da popuni Škoda.

Potpuno je jasno da je ovaj potez pripreman godinama, pre svega kroz postepeno i tendenciozno povećavanje cena Škodinih modela. Ipak, ne ide sve tako glatko, obzirom da je prodaja električnih automobila kako u Evropi, tako i u ostatku sveta još uvek na prilično niskom nivou, te je očigledno da jedan brend poput VW-a ne može preživeti još uvek isključivo oslanjajući se na „elektriku“. Volkswagen upada u problem pre svega zbog sve lošije prodaje Passata, ali i Golfa čija sledeća, osma, generacija još uvek nije ni blizu produkcije. Poslovnično snažnim VW radničkim sindikatima se ova situacija nimalo ne dopada, te su odlučili da iskoriste svoju moć i pritisnu nadzorni odbor kako bi došlo do selidbe proizvodnje određenih Škodinih modela iz Mlade Boleslav.

Sukob na relaciji Škoda-Volkswagen za sada je smiren, no očigledno je da i dalje tinja. Predsednik Škode, Bernard Majer potvrdio je češkim medijima „da selidbe neće biti, ali hoće i širenja proizvodnje“. Prema Majerovim rečima, kompanija trenutno radi na ivici svojih mogućnosti, te da će se zbog sve veće potražnje kapaciteti morati dodatno širiti.

Zarad uštede, ne dolaze u obzir otvaranja novih postrojenja u Češkoj, već će se koristiti postojeći kapaciteti u okviru grupacije. U slobodnom prevodu, na ovaj ili onaj način, Škoda će morati prepustiti deo proizvodnje Volkswagenu kako bi se zadovoljili radnički zahtevi Nemaca.

Ipak, nadzorni odbor neće tek tako prepustiti Škodinu proizvodnju Nemcima, već se radi na tome da se strasti smire, a da do preseljenja proizvodnje dođe „prirodnim“ putem kroz širenje kapaciteta češkog proizvođača, koji bi tada mirno prepustio deo produkcije. U prilog smirivanju nemačkih sindikalaca ide i poslednja vest o gašenju proizvodnje Golfa u Meksiku, te da će se ovaj model ubuduće proizvoditi isključivo na Starom kontinentu.

Prvi čin epiloga sukoba Volkswagena i Škode vide će se 19. novembra, kada će nadzorni odbor grupacije dodeliti investicione budžete brendovima u okviru grupe.

Treba naglasiti da je Škoda u 2016. godini ostvarila veći operativni profit i od Audija, i od Volkswagena, a da je finansijski uspešniji proizvođač od nje u okviru grupe bio samo Porsche. O tome koliko se Škoda ustalila u svim segmentima u kojima je prisutna dovoljno govori činjenica da je u aprilu ove godine proizvela milioniti Superb, perjanicu kompanije, od čega je čak 250.000 primeraka ovog modela prodato u poslednje dve godine.

Velika se bura digla u češkoj javnosti nakon pritisaka iz matičnog Volkswagena. Sindikati Škode upozorili su da bi selidba proizvodnje mogla koštati više od 2.000 radnih mesta, a čelnici proizvođača iz Mlade Boleslav čak su se povodom selidbe sastali i sa češkim premijerom.

U međuvremenu, nezadovoljni Nemci traže da Škoda plaća višu cenu za korišćenje Volkswagenovih motora i menjača, i insistiraju na selidbi proizvodnje. O moći radničkih sindikata u VW-u najbolje govori nedavni slučaj sa prodajom Ducatija. Iako su se rukovodeći organi grupacije složili da je prodaja italijanskog motociklističkog brenda u ovom trenutku odličan potez zarad prikupljanja sredstava za elektrifikaciju, sindikalne vođe uzviknuše NEIN, i od prodaje Ducatija ne bi ništa.

Đorđe Platiša

http://www.vrelegume.rs/test/skoda-vw-volkswagen/

Nema komentara