Dok čekamo izgradnju auto puta i dalje se vozimo kroz kanjon Morače. To je, kako kažu vozači, daleko najteža deonica tim pre što je u jeku sezone frekvetnost saobraćaja značajno veća. Kroz kanjon Platija, jednoj od najzahtevnijih deonica za vozače, identifikovane su četri kritične tačke i to put pre tunela 5, tunel 5, deo od tunela 6 do tunela 7 kao i tunel broj 11.
Kanjon Morače, u proseku dubok 1000 metara, umesto da služi kao prirodna lepota, decenijama je sinonim za pogibije. Smatra se da je ova smrtonosna deonica odnela 15 života za svaki kilometar svoje dužine.
Država, kako kažu nadležni, ulaže značajna sredstva u sanaciju kritičnih tačaka. U prethodnih desetak godina u popravku puta od Podgorice do Kolašina uloženo je oko 20 miliona evra.
„Što se tiče radova realizovanih u prošloj godini samo sanacija kolovoza, postavljanje zaštitnih pletiva, odnosno mreža, elastičnih ograda kao i izrada horizontalne i vertikalne signalizacije koštala je oko 590 hilada evra, a kroz program redovnog održavanja puteva uloženo je još oko 400 hilada evra“, kazao je Miodrag Bakrač iz Direkcije za saobraćaj.
Kada je reč o velikom procentu smrtnosti na ovom delu puta, dodaju da veruju da uzoci nisu u nedostatku saobraćajne signalizacije, na koju se kako dodaju izdvaja značajna suma novca, već da je u mnogome presudan ljudski faktor.
„Horizontalna i vertikalna signalizacija se svakodnevno kontroliše od strane Crnagoraputa. Imamo problem otuđivanja znakova ali ti se znaci blagovremeno nadomešćuju novim znakovima. Saobraćajna signalizacija je dobra tako da su razlozi za nesreće sigurno višestruki, kao premor ljudi koji upravljaju motornim vozilima, velike gužve, nervoza…Konfiguracija terena je takva kakva je – mi bolji put od ovoga put severa nemamo“, kazao je Bakrač.
Vozačima koje smo anketirali, kako kažu, najteže pada vožnja kroz kanjon Morače. Ovo se neki od njihovih odgovora:
„Pa najteže mi pada deonica Podgorica-Kolašin, isključivo zbog kanjona Platija. Ona je sama po sebi teška za psihologiju vozača“
„Kroz Moraču je najteži put, za vožnju i za koncentraciju i sve. Zato tu i ima najviše saobraćanjih nezgoda“.
„Niz Moraču je loš put. Ima slučajeva da kiša padne na sto metara, a kad prođeš kroz drugi tunel – suvo. Tako sleću ljudi“.
Stručnjaci su ranije ukazali da bi, kako bi se povećala bezbednost u saobraćaju, ne samo na deonici puta Podgorica – Kolašin trebalo napraviti detaljnu studiju kojom bi se otkrili ključni problemi. Stručnjaci kažu i da trenutno zakonsko rešenje koje reguliše ovu oblast dovodi do preplitanja nadležnosti više ministarstava – što nije dobro.
Krvavi danak
Postoji podatak da je ova magistrala uzela svoj danak još tokom izgradnje. Naime, 43 radnika , od kojih čak 26 u jednom danu, dalo je svoj život tokom radova koji su počeli 1955. a završili se sedam godina kasnije.
rtvatlas.tv