Juče je na konferenciji za štampu Državne revizorske institucije vrhovni revizor g. Duško Pejović izjavio da je posle kontrole 27 opština između ostalog Opština Paraćin “najsavesnija”, tj. da ima najmanje nepravilnosti u radu iako nije “bezgrešna”. O čemu se tačno radi, za Infocentralu objašnjava predsednik opštine Paraćin, Saša Paunović.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Saša Paunović, predsednik opštine Paraćin

-Svake godine Državna revizorska institucija kontroliše između ostalog rad lokalnih samouprava – opština i gradova. Ove godine predmet kontrole je bilo kako smo čuli 27 opština i gradova. Revizori procenjuju kvalitet rada opština tako što ustanove koji procenat budžeta je potrošen uz “nepravilnosti”. Ove nepravilnosti mogu biti propust u proceduri, rezultat pogrešnog knjiženja ali i nešto mnogo ozbiljnije. Njihove kontrole su izuzetno detaljne i teško da im išta može promeći kad je reč o finansijskom poslovanju opština i poštiovanju propisa, posebno iz oblasti javnih nabavki. Nakon ovogodišnje kontrole, kako smo čuli, ispostavilo se da je Paraćin opština sa najmanjim procentom budžeta koji je potrošen uz određeno kršenje propisa. Mislim da je važno ponoviti da postoje različite vrste kršenja propisa, od pomenutih banalnih propusta u knjiženju, do očigledne namere da se kršenjem propisa donese nezakonita korist u teškim slučajevima kršenja zakona. Verujem da vrhovni revizor ne bi pomenuo Paraćin na ovoj konferenciji za štampu da kojim slučajem u tih 7.4% budžeta sa “nepravilnostima” ima ozbiljnih propusta koji su rezultat zle namere, a to se uostalom može ustanoviti i pažljivim čitanjem izveštaja. Mi smo naravno ranije videli izveštaj revizora i znamo o čemu se radi, tako da što se tiče očekivanog objavljivanja revizorskog izveštaja, nismo imali nikakve druge bojazni do da će se zlonamernim i površnim tumačenjem revizorskog nalaza pokušati nanošenje “političke” štete Opštini Paraćin. Međutim, posle ove rekao bih ipak “pohvale” od strane glavnog kontrolora opštinskih finansija, milim da su stvari potpuno jasne – u konkurenciji ostalih kontrolisanih lokalnih samouprava, jer samo se sa njima možemo porediti, najbolji smo po kriterijumima DRI. To je velika stvar za sve nas, rezultat rada čitavog tima koji se ovim poslovima bavi godinama zajedno, tima koji čine ljudi i žene posvećeni svom poslu, uvereni da rade najbolje za Paraćin.

2. Ipak Paraćin nije bez nepravilnosti?

Ko radi taj i greši, a mi puno radimo i to sa veoma, veoma malo ljudi. Na primer, opštinska uprava u kojoj se nalaze i fondovi za poljoprivredu i unapređenje životne sredine i koja sprovodi javne nabavke u iznosu od stotinak miliona dinara ima samo jednu stalno zaposlenu radnicu koja sprovodi sve ove postupke. Čitava JP “Direkcija za izgradnju” sa budžetom od skoro četiri stotine miliona dinara koja se bavi izgradnjom infrastrukture ima samo dva stalno zaposlena radnika koji sprovode javne nabavke, od kojih samo jedan ima visoku stručnu spremu, a u ovom javnom preduzeću ukupno je stalno zapošljeno tek nešto više od dvadeset ljudi. U takvim uslovima neprestanog pritiska da se uradi više, zakonskom okruženju koje je često kontradiktorno – na taj način što se dešava da je nešto što se dozvoljava jednim, sankcioniše nekim drugim propisom, nije neuobičajeno da se načine i tehničke greške koje zatim uoči DRI i takvu javnu nabavku označi “nepropisnom” iako je reč o uglavnom krajnje banalnim propustima koji nisu predmet ni prekršajne prijave, ali predstavljaju kršenje nekog od mnogobrojnih propisa u šta treba uključiti i različite pravilnike, uputstva i slične podzakonske akte. Naša finansijska služba, kako u budžetu i odeljenju za javne službe u samoj upravi, tako i u najvećim budžetskim korisnicima ima manje radnika od finansijske službe pojedinačnih javnih preduzeća mnogih opština uporedive veličine. Kad treba proknjižiti stotine i stotine naloga za plaćanje u kratkom roku, čak i uz ogromnu koncentraciju nije lako izbeći greške. Ne isključujem ni mogućnost da zbog nekog propusta DRI odluči da podnese i odgovarajuću prijavu, ali sam sasvim siguran da ako do toga i dođe – to neće biti rezultat sumnje u zle namere nekog odgovornog lica ili neke kriminalne zavere, već prosto rezultat propusta i naše ljudske nesavršenosti – neznanja ili nepažnje od kojih ne možemo pobeći.

3. O čemu se tačno radi kad govorimo o tih 7.4% budžeta je utrošen nepravilno?

Najveći deo tih sredstava, konkretno oko 42% su sredstva koja svake godine dobja Sportski savez Opštine Paraćin, a koja su u 2013.god. kao i ranijih godina dodeljena direktno ovoj organizaciji koja zatim na osnovu javnog konkursa finansira rad sportskih klubova. Naime, godinama unazad Opština je finansirala ovu asocijaciju skoro svih sporstskih klubova na teritoriji opštine Paraćin, odobravajući sredstva na osnovu skupštinske odluke, odnosno programa koji je Sportski savez dostavljao na razmatranje u redovnoj budžetskoj procedure. Takođe, Sportski savez je Skupštini opštine dostavljao godišnje izveštaje o radu i utrošku dodeljenih sredstava. Dakle, Skupština je direktno odobravala korišćenje i vršila kontrolu nad sredstvima namenjenih razvoju sporta i radu sportskih klubova. Međutim, zakon o sportu je predvideo novu proceduru – javni poziv za dodelu sredstava i zaključivanje ugovora sa Sportskim savezom – što je učinjeno za 2014.god. ali nije za 2013.god. i to je ta nepravilnost. DRI je u pravu, nije bilo javnog konkrusa, ali s druge strane, sredstva nisu nenamenski utrošena i niko ta sredstva nije “odneo kući”, i u 2013.god. kao i u 2014.god. bukvalno u istom iznosu, ali u 2014.god. po potpunoj proceduri preko Sportskog saveza finansirani su sportski klubovi budžetskim sredstvima.

Sledeća krupnija nepravilnost je propust u vrtiću. Ova ustanova je u 2013.god. isplatila jednu mesečnu platu i to u skladu sa zakonom, ne prekoračujući ni koeficijente niti kršeći bilo koji propis koji se odnosi na same zarade u predškolskim ustanovama, ali je finansijska služba ustanove napravila grubu grešku zato što ovaj iznos sredstava – iznos ukupne mesečne zarade zaposlenih, a reč je o 8% ukupnog iznosa “nepravilnosti”, nije prikazala u svom finansijskom planu u ukupnoj masi zarada. Za ovo nije bilo nikakvog razloga, bilo je i prilike da se greška ispravi u poslednjem rebalansu budžeta, ali zaposleni u ustanovi, pošto nije bila reč o budžetskim sredstvima, prosto nisu mislili da je reč o bitnom propustu, a služba trezora nije mogla da vidi ovo prekoračenje jer isplata nije išla iz sredstva budžeta. Zbog ovog je već budžetski inspektor Opštine Paraćin napisao prekršajnu prijavu odgovornim licima, a isti propust je naravno primetio i revizor. Dakle, opet je reč o grešci finansijske službe, moguće i iz neznanja što nije opravdanje, ali nije reč ni o kakvom nenamenskom trošenju sredstava, plata se morala isplatiti zaposlenima.

Već ove dve stavke čine polovinu sredstava za koje je DRI našla nepravilnosti, a i ostatak sredstava pomenutih u izveštaju revizije potrošen je uz slične nedostatke.

Navešću još dva primera. Opština Paraćin je bila nosilac projekta u oblasti socijalne zaštite za veći broj manjih susednih opština i preko nas su išla plaćanja za ovaj projekat, pri čemu nije bila reč o sredstvima budžeta opštine. Prilikom nabavke opreme za dečje igralište u okviru međuopštinskog projekta ‘’Svet očima deteta’’, ovaj rashod nije planiran budzetom opštine na odgovarajućem kontu, dok je izdatak knjižen prema finansijskom planu projekta. Dakle, nabavka je namenski izvršena kako je i planirano projektom. Međutim i to pogrešno knjiženje je propust, nepravilnost i “prekoračenje” budžetske stavke koju beleži DRI iako nikakve zloupotrebe, osim lošeg knjgovodstva, nije bilo.

U drugom primeru Turistička organizacija i JP “Direkcija za izgradnju” raspisale su javne nabavke sa plaćanjem u dve budžetske godine, za iznajmljivanje klizališta i zimsku službu. Sprovedena je procedura dozvoljena po zakonu, ali je DRI ustanovila da iako je zakon omogućio ovakve nabavke sa pozicija tekućih rashoda u trenutku raspisivanja Vlada RS nije još donela uredbu koju zakon pominje i kojom će Vlada “bliže urediti” postupak odobravanja ove nabavke od strane osnivača – u ovom slučaju opštine. Kad je uredba doneta posle nekoliko meseci ispostavilo se da smo postupili u proceduri predviđenoj i zakonom i uredbom, ali DRI smatra da uopšte nije trebalo raspisati javne nabavke tog tipa pre donošenja pomenute uredbe. Nije bilo nenamenskog trošenja sredstava, ugovreni su poslovi koje ove službe mogu ugovarati, a nepravilnost je u tome što po mišljenju DRI nije bilo ispravno krenuti u nabavku na taj način u datom trenutku pre donošenja uredbe.

paracin 111

Paraćin posle poplava, uređen i čist

4. Kako ste na kraju u takvom okruženju, sa malo radnika, uspeli da budete bolji od mnogo većih administracija koje su ranije bile predmet kontrole DRI?

Paraćin dugo godina vodi isti tim, pri čemu ne mislim samo na tim političara, već i na radnike koji rade u ključnim javnim službama. Kad radite desetak godina na mestu načelnika budžeta ili kao šef službe za javne nabavke svakako ste u prilici da steknete ogromno znanje i iskustvo. Ako svi verujemo u iste ciljeve, ili bar ako svi verujemo da su nam namere iskrene i da smo se okupili u najboljoj želji da unapredimo uslove života naših sugrađana, zanemarićemo često male plate u administraciji, neplaćen prekovremeni rad ali i paušalno etiketiranje neupućenih i zlonamernih, a rezultati će doći. Doprinos političara sastoji se u tome što postave načelne ciljeve i trude se da poštuju profesionalce u administraciji, slušaju njihove savete i ne postupaju suprotno od njihovih preporuka, ne smenjuju stručne ljude posvećene poslu zbog suprotnog političkog mišljenja ili zbog toga što ne klimaju glavom na svaki njihov zahtev.

To ne omogućava uvek, gledano kratkoročno, najbrže moguće rešavanje problema građana, ali dugoročno stvara sistem i zdravu atmosferu poverenja u kojoj je moguće zaista raditi na unapređenju lokalne zajednice. Opštine u kojima političari traže od radnika adminstracije da čine šta god suprotno propisima brzo tonu u dekadenciju i takve lokalne vlasti kratko traju. Posle četrnaest godina saradnje sa manje – više istim političkim i administrativnim timom na čelu izvršne vlasti Opštine Paraćin, siguran sam da Paraćin ne spada u ovu grupu lokalnih samouprava.

A.M.

(foto naslovna Autentik)

 

 

Nema komentara