piše Slavica Petrović, modni dizajner
U poplavi najrazličitijih modnih stilova i radnji koje su prepune svakojake garderobe, a koja često nije ni svrstana pravilno, jako je teško-naročito ženama odabrati pravu poslovnu, a modernu kombinaciju, jer svedeno, umereno i kulturno odevanje ne isključuje modu i praćenje trendova.

Jedino pravo pravilo koje se u poslovnom odevanju nikada neće (ne bi trebalo!) promeniti je: biti uvek umeren i uredan! Ono što se u poslovnom odevanju, shodno vremenu u kome živimo i firmama u kojima radimo, menja, jesu stilovi odevanja koji proističu iz aktuelnog „modnog diktata“ ili su često propisani pravilnikom o odevanju u odredjenoj firmi, ustanovi! To je, na sreću, dolaskom stranih kompanija na ove prostore, postao čest slučaj i tako propisana pravila treba poštovati, jer se podrazumeva da su propisana od strane ljudi koji su za to stručni. Ono što je najbitnije zapamtiti je da apsolutna sloboda u oblačenju nije dozvoljena na radnom mestu i nije pozeljna.
Odevanje je postalo stvar lične kulture, obrazovanja i (trebalo bi da) oslikava vas kao kao lićnost, i vaš stav prema poslu koji obavljate. Tako vas način odevanja na poslu treba u potpunosti da „daje informaciju“o funkciji koju u firmi imate i da se uklapa u opšti imidž kompanije. Ono što je takođe važno da nikada ne zaboravite je da ste tu prvenstveno zbog toga da dobro obavljate svoj posao, a sve ostalo što uključuje i odabir prave garderobe, je u službi toga. Ne dozvolite nikad da garderoba „nosi vas“ i da to bude jedino sto će vašem sagovorniku skrenuti i zaokupiti pažnju, jer uprkos tome što na sebi imate brendiran kostim iz poslednje kolekcije, i skup nakit, nove cipele, vaša firma nije mesto na kome bi to trebalo da bude najbitnija i najuočljivija stvar.
Danas, u poplavi najrazličitijih modnih stilova, i radnji koje su prepune svakojake garderobe, a koja često nije ni pravilno svrstana, jako je teško-narocito ženama, odabrati pravu poslovnu, a modernu kombinaciju, jer kako smo već napomenuli umereno i kulturno odevanje ne iskljucuje modu i praćenje trendova!
Medjutim, ako kažemo da poslovno odevanje u osnovi podrazumeva tri osnovne boje-sivu, teget i crnu, svi će odmah pomisliti na uniformisanost i isključivo te tri „dosadne“ varijante smatrati kao nemogućnost bilo kakvog izbora i krajnju svedenosat. Posle toga zapravo nije čudno što ljudi uglavnom imaju problem da prihvate osnovna pravila poslovnog oblačenja, pa često iz protesta, imaju potrebu da ih zanemare i da svojim neadekvatnim odabirom garderobe doprinesu goroj reputaciji na poslu od one koju zaslužuju. Nije redak ni sasvim obrnut slučaj.
Zato je važno shvatiti koliko je ispravno i adekvatno odevanje na poslu (ali i van njega) bitno.
Veću mogućnost da pogreše u svojim poslovnim kombinacijama imaju žene, jer je izbor muške garderobe generalno uži, ali to ne znaći da i muškarci ne greše.
OSNOVNA PRAVILA POSLOVNOG OBLACENJA
Za muškarce je stvar, naizgled, vrlo jednostavna:sve sto je poželjno su odelo,košulja, kravata, kaiš i cipele, dok je od ’nakita’ dozvoljen jedino adekvatno odabran sat, ili diskretan prsten. Odelo bi trebalo da bude sive, teget ili crne boje, skrojeno po meri od prirodne tkanine adekvatne debljine(težine), odabrane prema zahtevima aktuelnog godišnjeg doba, ili će to biti jedno od čuvenih odela sačinjeno od tkanine ’za sva četiri godišnja doba’. U obzir mogu doći i različite teksture materijala (nikako somot i pliš), kao i različite varijante nenaglašenih prugica-diskretan dezen. Odela sa jednorednim kopčanjem, dva ili tri dugmeta, i dva slica, sa optimalnom širinom i dužinom nogavica pantalona, su najpoželjnija jer su i najpraktičnija, ali su danas ipak moderna ona sa dva dugmeta, užim reverom i nesto užom nogavicom. Koji ćete model odabrati trebalo bi da zavisi više od toga ŠTA VAM BOLJE PRISTAJE, NEGO ŠTA JE MODERNIJE. Rever je uvek klasičan, ni preuzak, ni preširok, jer se špic-rever i dalje više vezuje za neke druge vrste odela, druge namene.
Pored ovakvog odela, poželjno je da u ormanu imate bar tri bele i tri plave kosulje, koje takodje mogu biti od pamučne tkanine, ali i različitih struktura (na pr.cuveno ’oxford’ tkanje). Bela klasična košulja, sa JEDNIM DUGMETOM NA STEJU OKOVRATNIKA, i klasičnom kragnom, od pamuka koji se lako održava (lako se pere i lako pegla) je uvek pravi pogodak. Takve košulje su danas narocito aktuelne i deluju uvek ’umiveno’ i čisto, a u isto vreme elegantno i poslovno, uz pravi odabir kravate ili (i) maramice u malom džepu sakoa-naravno ako se to uklapa u vašu ’pojavu’ i karakter.
Veličina košulje, kao i odela, mora biti adekvatna, širina ramena na sakou i širina okovratnika košulje po meri. Manžetna košulje se uvek vidi ispod rukava sakoa-1,5-2cm, a dužina kravate treba da dodiruje vrh šnale na kaišu!
Ista (šnala) na kaišu treba da bude što jednostavnija i elegantnija kao i sam kaiš, od kože koja nije dodatno ukrašena detaljima (od metala narocito). Za one nešto smelije i sklonije modernijem oblačenju i na poslu mogu biti dozvoljeni mali ’izleti’ u vidu kaiša u drugoj boji, kravate sa naglašenijim dezenom, košulje sa ukrasnim manžetnama, ali to svakako mora da doprinosi vašoj celokupnoj pojavi i opštem imidžu kompanije u kojoj radite. Kravata je, inaće, uvek jednobojna u tamnijim ili pastelnim nijansama ili diskretno prugasta (ne više od tri boje), i pritom su intenzivne boje čak i kravate isključene iz svake kombinacije, bez obzira na trendove.
Kaiš i cipele bi trebalo da budu u istoj boji-ili bar u nijansama iste boje (nikako crni kaiš i braon cipele ili obrnuto), bez suvišnih i prenaglašenih detalja na njima. Šnala na kaišu je diskretna i klasična, elegantno oblikovana, nikako masivna, a boja metala (zlatnoili srebrno) bi trebalo da prati boju brazletne na satu, ili ostalim metalnim delovima; ista situacija je i ako je kaiš na satu kožni.
Dakle, detalji predstavljaju jako bitan momenat, kako u svakodnevnom, tako i u poslovnom odevanju, i moglo bi se reći da su ključni, jer kada se pogrešno upotrebe mogu da pokvare opšti utisak, kao što u suprotnom slučaju mogu da ga znatno poprave.
Što se ženskog poslovnog odevanja tiče, najbitniji momenat u svemu je prava mera-u odabiru krojeva i boja, pri kombinovanju različitih stilova, pri odabiru adekvatnog nakita, šminke i frizure, do odabira čarapa sve je to neophodno za celokupan dobar utisak o jednoj poslovnoj zeni.
Ne zaboravite da čak nije ni neophodno svakog dana menjati apsolutno svaki deo garderobe, već problem možete rešiti tako što ćete uvek samo nešto promeniti, dodati ili oduzeti. Nekada će to biti kosulja, nekad samo ešarpa, marama ili nakit, čarape ili cipele…sa jednim istim odelom izgledaćete uvek drugačije, i dovoljno poslovno. Pri tom ne smete nikad zaboraviti da je adekvatna veličina odela uvek na prvom mestu. Jedina dozvoljena dužina suknje je par centimetara (2-3) iznad ili ispod kolena, ne više, dok su pantalone uvek duge, ni preširoke, ni preuske, niti ’broj manje’. Cipele su obavezno sa zatvorenim prstima, leti su dozvoljene one sa otvorenom petom. Često su ravne, češće ako ih nosite s pantalonama, dok sa suknjama potpetica bi trebalo da bude, ne viša od 6 cm. Vrtoglavo visoke potpetice, ili platforme, kao ni predimenzionirani špic, ili cipele u jako žutoj boji, npr. ne bi trebalo nositi na poslu, ma koliko iste bile u trendu za aktuelnu sezonu.
Čarape su obavezne, bez obzira na godišnje doba. Poželjno je da budu jednobojne, ili nenapadnih dezena i u skladu sa ostalim delovima garderobe i obućom naročito. Žena uvek treba da bude našminkana, ali tako diskretno da se to gotovo ne primećuje, bez prenaglašavanja očiju i usana. Frizura mora biti uredno nameštena, a duga kosa pokupljena u uredan rep ili pundju. Isto tako i muškarac mora da bude uredno podšišan i obrijan.
Od ženskog nakita poželjan je elegantan sat (ukoliko ga i inače nosite), a ako ipak više volite prstenje, narukvice, mindjuse i ogrlice, ne zaboravite da ih nikada ne nosite sve odjednom u istom danu, jer to stvara utisak izuzetnog neukusa. Nakit treba da bude pazljivo odabran, od plemenitih metala ili kvalitetne bižuterije (nikako plastičan!). A svaki komad koji nosite trebalo bi da se slaže u boji i materijalu dakle, ne mešajte bisere, srebro, zlato i cirkone sve odjednom, osim ako niste ’modni mag’!
Kada ova ’pravila’ spojite sa adekvatnim poslovnim ponašanjem, stručnošću, trudom i angažovanjem na poslu, poslovni uspeh vam je gotovo zagarantovan