Tehnologija u web dizajnu se konstantno razvija i menja. Razgovarali smo sa Radetom Rakićem, vlasnikom  Oxford Web Studio o zadacima koji su njihova svakodnevnica i o oblasti koja je sve interesantnija i sve neophodnija . Naš sagovornik  veruje da je neophodno kombinovati strategiju, dizajn i nove tehnologije kako bi odgovorili na izazove.

Rade, recite nam najpre nešto o Oxford Web Studiju. Čime se vi zapravo bavite?

rade arkic5Oxford Web Studio je deo firme Akademija Oxford grupe koja pomaže firmama da što bolje prezentuju svoje proizvode i usluge na webu. Poslovi koje obavljamo su izrada sajtova, web prodavnica,  redizajn postojećih sajtova, responsive dizajn, web programiranje. Takođe, naši kreativni profesionalci pišu i tekstove za web, a radimo I poslovne programe zapracenje  poslovanja i grafički dizajn. Tim je dosta veliki jer svaku oblast pokrivaju ljudi koji su najbolji u tome. Za sada u 10 gradova i preko 90 ljudi uspesno obavljaju svoje zadatke.

Kada je reč o dizajnu sajtova, koliko tu ima promena? Razlikuje li se dizajn na webu pre par godina i sada?

Nove tehnike  koje se koriste u izradi sajtova ipak utiču i na sam web dizajn. Recimo, pre nekoliko godina, flash je bio moćna stvar, bar neki element na sajtu je bio urađen u flešu i to je  bila stvar prestiža. Sada je to prošlost. HTML5 i CSS3 su u neku ruku zamena za flash i mi to pratimo prilkom rada. Takođe, kako bi bili u toku sa najnovijim trendovima, neophodno je pratiti onjaln magazine koji se bave ovim temama, blogove, webinare, i naš tim je u tome svakodnevno. Kao što se kaže, ko ne napreduje, on ide nazad. Nema stajanja u mestu.

Odražava  li se sve veće korišćenje mobilnih i tableta i na web dizajn?

Svakako, responsive dizajn je jedna od glavnih usluga koje nudimo. Za neke oblasti, poseta sajtovima je već oko 50% sa mobilnih uređaja i tableta, za neke je oko 10% do 15% ali itekako je u usponu. Obzirom da nam je veoma važno da klijent ima pozitivnih efekata od sajta koji radimo, usklađivanje sa uređajima sa kojih posete dolaze je bitna stavka u planiranju strategije.

Kakve sajtove najviše radite? Šta se danas najviše traži?

Obzirom da se sajtovi danas ažuriraju mnogo češće nego ranije, kako bi to olakšali klijentima, radimo u 90% slučajeva kroz neki CMS sistem. Običan HTML je nekada bio dovoljan jer su se sajtovi ažurirali veoma retko. Danas se nov sadržaj dodaje sve češće, menja se tekst, dodaju nove slike, nove stranice, i u tom slučaju dosta vremena i novca bi se trošilo na to ukoliko nema nekog „content management“ sistema. Kada mi pravimo sajtove, koristimo uglavnom ili WordPress ili pravimo originalno CMS rešenje. Za veće online prodavnice koristimo i Magento, koji jeste zahtevniji ali je i dosta stabilan i siguran za online shop.

Da li se kod potencijalnih klijenata oseća promena u shvatanju razlike između „komšijinog malog“ i agencije za izradu sajtova?

Da, svakako. Tačno je da i dalje zaostajemo za zapadom, ali sve manje. Takozvani „komšijin mali“ što je popularni izraz za dečka iz komšiluka koji se razume u kompjutere i internet, zna sve po malo. On može da napravi sajt, ali koliko god da je dobar, ne može biti ekspert za sve. A internet se toliko razvio da se oblasti specijalnosti sve više sužavaju. Pominjali smo CMS u razgovoru. Mi u timu imamo specijalistu za WordPress, specijalistu za Magento. Pri izradi sajta u našem sistemu, najpre na scenu stupa dizajner, koji kodiranje poznaje samo u osnovama jer mu je sam dizajn glavna oblast kojom se bavi. Tek onda na scenu stupaju programer i web koder. Video post produkciju takođe radi poseban član tima. Nemoguće je biti najbolji u video montaži ako paralelno radite i programiranje, i HTML, i dizajn. Evo, trenutno je tu i Aleksandar Ratković, iz Neparno 10, sa kojim sarađujemo po pitanju SEO optimizacije. On je specijalista za tu oblast, tako da se sa njim konsultujemo kada je potrebno klijenta dovesti do prve strane na Google.

Aleksandre, otkud vi ovde? Možemo li da znamo, kakva saradnja je u pitanju?

Kao što je Rade rekao, neophodno je da pravi stručnjak bude uključen u proces koji se obavlja. Meni je specijalnost SEO optimizacija sajtova za Google i tu smo u istom timu. S’ druge strane, Google sve više ceni sajtove koji su optimizovani za pregled na malim ekranima, na mobilnim uređajima i tabletima. Stoga, klijentima preporučujemda sajt bude responsive, i tu angažujem Oxford Web Studio koji je odličan u tome. Optimizovanje sajta za google ne može svako da radi, posao kao takav je veoma složen.

Darko Ivanić

 

 

Nema komentara