„SUROVA“ I POTRESNA ANALIZA TEOLOGA ZORANA ĐUROVIĆA – PROBLEM POPOVA

11

Zoran Đurović, srpski teolog, sveštenik i slikar izazvao je veliku pažnju sveštenstva, ali i običnih ljudi, tekstom „Problem popova“ koji je podelio na društvenim mrežama. U svom osvrtu na probleme u SPC govori surovo o vladikama, sistemu, silovanjima, novcu…

ZRAN DJUROVIC„Kap mi se prelila preko čaše… Popovi su problem. A zašto su problem? Zato što oni žele da budu problem? Ne, zato što su žrtve i saučesnici problema. U preamboli se obično ne iznosi rešenje ili zaključak. Ali sam ga izneo zato što ne bih hteo da opravdam popove, ali ni da ih sasvim kriminalizujem. Jer su oni produkt sistema. No, reći, kriv je mehanizam, to ne znači ništa. Kriv je Deda Mraz! Neće biti…
Moj slučaj, koji je atipičan, i jednostavno ne može da se uklopi u jedan objasnitbeni model, ipak može nešto da kaže. Ja sam u sistemu ali i van njega. I zato sada mogu da se „surovo“ osvrnem na njega.
Popovi su glavni kotači u celom mehanizmu. Najviše ih je. Mislim konkretno na SPC i na nju se ovde odnosim, a ne na ostale PC. Ta pak mašinerija ima potrebu da se novčano izdržava. I teret je na popovima. Oni su zadovoljni jer u 80% slučajeva zarađuju bolje nego prosečni građani. I plaćaju reket. To se tako ne naziva, ali su to razrezi koji služe za eparhije. I to je najveća vrlina koja se traži od popovske kaste. Pare. Znati muzti.
To je sistem religije. On zadovoljava pastvu i višu kastu. Vuk sit i jaganci na broju. A da li je Isus mislio na jagance kao ovce? Ne bih rekao. I šta piramidalno imamo? Vladika traži pare od popa, pop od naroda. Naravno da ima i među-karika (đakoni, klirici raznih fela). I šta odgovara popu? Poslušne ovce koje daju pare. Što više ovaca, to više runa.
Sistem funkcioniše. Primer: Gradimo crkvu u selu, narod tradicionalno pobožan, ne talasati da se ne bi uzbunio, gradski otac daje sve moguće dozvole za gradnju, pop nalazi molera koga predstavlja umetnikom, parohijani daju pare za „freske“, od toga jedan deo ide popu, drugi odbornicima, treći vladici, a sića slikarskim pomoćnicima, ako dođe… Pop na gozbi dobija naprsni krst, pred vladikom jagnje punjeno kajmakom, muzika, svi veseli. Sistem je savršen. Vladika na saboru predstavlja izveštaj kako je ON obnovio ili podigao ili živopisao crkvu. I zato prima lepu platu. Kolika god da je, on ne plaća iz svog džepa struju. Ne izlazi na pijacu da kupi hleba i luka… Jer to bi bilo omalovažavanje vladičanskog čina. Ne zna koliko košta litar mleka. I čovek sa džeparcem upravlja tuđim životima.
Popovima je u interesu da imaju ovce. Jer su popovi dovoljno inteligentni da vide kako za nadređene imaju ljude koji ne žive u ovom svetu. I onda ni popovi ne talasaju. Zašto bi uvodili neke „novotarije“ u parohiji?
Sistem vlasti u SPC je feudalni. Turski. Kadija te kudi, kadija ti sudi. Prinčevi crkve imaju beskonačnu vlast. I nemaš apelaciono pravo. Zakon o mobingu još nije zaživeo. Kao da su odvojeni svetovi crkva i država. Zbog toga, ako sodomzuješ ili ubiješ nekog u crkvi, to državu ne interesuje. A to ne bi smelo da bude tako.
Imaju popovi neke škole i inteligencije. No, 90% njih ne znaju nešto drugo da rade. Zato su zatočenici zanata. Još ih stisnu žene i odgovornost prema porodici. I radili bi mnogi nešto novo u parohiji, ali kako se svako malo menjaju vladike po eparhijama, ne znaš kakav ludak može da ti izleti u tom ruskom ruletu. Umešnost preživljavanja.
Kad već popovi imaju pamet (ne baš svi, ali dobar deo da), ispada da je problem u nečemu što nemaju. A šta je to? Popovi nemaju muda! Kastrirali ih kaluđeri.
Popovi su muda prodali za tanjir čorbe. I zato kažem da su istovremeno žrtve i saučesnici u zločinu. Jer ovo nije sistem koji je regulisn pravilima nego zločinački sistem. Koji gubi duše. Bukvalno kao u obredu prodaje svoje duše.
Namerno se izražavam u ovim terminima. Da bi tama mogla da kaže: O čemu vam govori ovaj bezbožnik? E, ja to hoću. U najgorem mogućem obliku. Da zderem kožu sa ovog zla ako je ikako moguće. Jer, ja sam mogao reći: časnim ocima, sveštenicima Boga Živoga, nedostaje hrabrosti. Ne, ja hoću da ti zakopam prst u oko! I ništa mi ne možeš. Rekao sam nešto lažno? Nisam. Ako sam rekao dobro, što se buniš i što me kudiš?
Odmah će da ustanu demagozi među vladikama i da kažu kako ja želim da se napravi „komunističko“ svešteničko udruženje. Ne, prijatelji, ja sam uvek bio van komunizma. Od deteta. Ali se vama mora stati na put. Ovo je blasfemija. Jer koliko god da je težak greh silovanja jednog dečaka toliko je težak i greh silovanja jednog sveštenika. A to se dešava više nego često. I drugi popovi gledaju kao bivoli kad lavovi odvoje neko grlo i rastrgnu ga…
Da li je vama, vladike (naravno da se ne odnosi na sve), jasno da kada bismo se mi, popovi, ponašali prema pastvi kao vi prema nama, ne bi nam ostalo ni jednog vernika? Jer vernici ne zavise finansijski od nas. Poslali bi nas u majčinske izvore…
Priče o hrišćanskom personalizmu su samo fore koje se koriste za zavođenje prostodušnih. U praksi je samo dinar Ličnost. No Isus ne reče da su blaženi bogati. Naprotiv. Rekao je da se ne može služiti Dinaru i Bogu. I svaki od vas je pred tim iskušenjem. Ne nadajte se da će biti neke druge probe. Sve je ovde. Jedan život samo imamo. I u tome u čemu nas zateče Gospod, u tome će nas suditi. Svaki da gleda lice bližnjeg.
Štititi bližnjeg od sebe, to je čojstvo, po Marku Miljanovu. To se citira često. Ali ne aplicira. Proročki vapim, nas neće biti ako ovo ne usvojimo kao princip. Ako nemamo dovoljno inteligentnih vladika, koji će uraditi na sistemu samozaštite, da integrišu popove u sistem odlučivanja i kontrole, mi smo izgubljeni. Da se vratimo Jevanđelju, da koji hoće da bude prvi, ima svima da služi. Kao što to danas radi papa Francisko. Pere noge i ženama kriminalcima. Lažno? Licemerno? – Dopuštam da tako misliš. Ali neka uzme sada patrijarh Irinej i svima vladikama da opere noge. Lažno i licemerno, ali neka uradi. Neka uzme mirtopolit Amfilohije da kupi kilo hleba…“

KO JE ZORAN ĐUROVIĆ?

Diplomirao je na Bogoslovskom fakultetu SPC u Beogradu 1995.godine. Upisuje postdiplomske studije iz Istorije filosofije (mentor Slobodan Žunjić) pri Filozofskom fakultetu Beogradskog Univerziteta, bez finalizacije doktorata zbog parohijskih obaveza. Naime, od 1996. preuzeo je parohiju u Smederevu, gde je bio protagonista duhovnih promena, koje nisu uvek nailazile na odobravanje. Ne želeći da se politički angažuje, odlazi 2002. u Rim gde upisuje postdiplomske studije iz patrologije na Pontificio Istituto Patristico Agostiniano, Pontificia Università Lateranense. Magistrira u teologiji i patrističkim naukama u januaru 2007. sa tezom: La condizione originaria dell’uomo nella teologia di Agostino. Un riesame dei suoi commenti alla Genesi e dei suoi scritti della polemica pelagiana sulla mortalità di Adamo. Vocabolario e questioni. Doktorira u junu 2010: La protologia e l’escatologia nel De Genesi ad litteram di sant’Agostino. Analisi esegetico-teologica, pri istom institutu (IPA) pod rukovodstvom sledećih profesora: Vittorino Grossi, OSA (prvi mentor), Robert Dodaro, OSA (drugi mentor) i Nello Cipriani, OSA (advocatus diaboli). Teza publikovana iste godine. Predsednik instituta, Dodaro, izjavio da će nastojati da se inovativan istraživački metod primenjen u ovoj tezi koristi u narednim doktorskim istraživanjima.
Poznaje više starih jezika (grčki, jevrejski, sirijski, latinski, staroslovenski) kao i modernih (slovenski jezici, italijanski, engleski, španski, francuski). Bavi se prevođenjem, pisanjem naučnih studija i slikarstvom.

Prethodni tekstPOČINJE REKONSTRUKCIJA IZVORIŠTA „RIBARE“
Sledeći tekst„JAGODINSKI BICIKLISTI“ DOČEKALI KARAVAN „RIDE4WOMEN“

11 KOMENTARA

  1. Када су „смјењивали“ Вадику Артемија…сви сте говорили „…распни га…“ да нам буде боље. Какви сад проблеми у СПЦ, баш чудно!

  2. Vecina napisanog ima smisla i treba nam modernizacija vracanjem Izvoru,ali je pokazao pravo lice (uprkos svim zavrsenim skolama) koje mi se ni malo ne dopada,pomalo i ne doraslo problemu o kom prica,naovdjenjem primera „pranja nogu“ i ne samo time pokazao je da je vec u sistemu i nimalo van njega a da toga nije svestan.

  3. Ovakvo pisanje jednog svestenika pokazuje samo koliko on nema crkveno-saborne svesti o odgovornosti reci koje je izrekao, jer ovo je generalizivanje odredjenih problema u Crkvi koji postoje, ali ovo nije nacin da se resi. Zao mi je sto Zoran nije svestan posledica koje je izazvao u dusama mnogih ljudi koji ce iskrivljeno gledati na Crkvu i koji ce odbaciti istinu spasenja koja je u Crkvi. Pitam se kojoj on Crkvi pripada ako na ovakav nacin misionari i propoveda Hrista!?!
    -svestenik Vladimir Trosic

    • Odavno sam napustila crkvu, molim se Bogu uvek i svuda. Ne u Crkvi, jer sta se sve dogadja zadnjih dugo godina neka hvala… Samo verujem Bogu i sebi, Bog nije samo u crkvama.Crkva je postala biznis , drzava u drzavi , koja ne pomaze sirotinju , gladne i bolesne, vec popove i vladike , a verujem i politicare..Svi oni zive u raskosu.Uzivaju sa pozlacenim namestajem, BMW, mercedese, harley davidson voze, da se nisu zakleli na skromnost vozili bi avione. Zakasnili ste da kazete nesto sto ima smisla u vezi SPC i Naroda. Mnogi smo napustili crkve, ali veru u Boga nisu. Znate zbog koga, zbog pojedinih popova i vladika, koji konzumiraju alkohol, koji biju, koji uzivaju u raskosu. Dosta nam je takvih ambasadora pred Bogom. Nash Bog razume nas jednostavan jezik, njemu se obracamo licno u nasem dvoristu, u kuci, u kolima svuda je Bog gde smo mi Narod. Hvala na razumevanju, a oni neka nastave da pljackaju i nazivaju Narod , poz za Vas.

  4. Inkvizitorski duh je stran pravoslavnom svesteniku i verniku! Hvala Bogu, mnogo je dobrih pastira i episkopa, a i vernig naroda Bozijeg. I to velika vecina. A isticanje nekih promilskih slucajeva je samo pokazatelj problema koji sam covek koji tako pise i govori ima i svojoj dusi. Njega ne boli nepravda, jer ovakav Zoranov pristup problematici iopste nije svetootacki, predanjski, smireni i molitveni. On hoce da uzme pravdu Boziju u svoje ruke i deli lekcije svima u Crkvi. U Crkvi jos uvek postoji Crkveni sud koji resava sva ova pitanja i probleme.

  5. Brate i prijatelju, rekao si mnogo toga laznog i preuvelicanog. Ti kao da si iskljucio Boga iz istorije i kao da su popovi prepusteni nekom slucaju, da nema ko da brine za narod i Crkvu…. Sa kim se ti boris i sa kim polemises? Sa apstraktim licnostima kojima se obracas i otkrivas svoje nezadovoljstvo. I ko ce resiti problem koji si izneo? Narod koji si sablaznio? Episkopi koje si osudio?
    Neka je Gospod u pomoci svima, pa i meni!

Оставите одговор на Danka Odustani od odgovora

Molimo vas unesite komentar
Molimo vas da unesete ime