Ko je zaista Deda Mraz? Оvaj simpatični dekica, koga svi poznajemo i volimo, a uživo ga nikada nismo videli, zapravo je rodjen u novogogodišnjoj reklami Coca-Cole, 1931. godine u časopisu The Saturday Evening Post, obučen u crveno- bele, prepoznatljive, korporativne boje ove kompanije. Sve ostalo su snovi i urbana legenda.
Kada bi kojim slučajem dodeljivali nobelovu nagradu u oblasti korporativnog marketinga i advertajzinga, autor ove ideje neosporno bi je sa punim pravom i zaslužio. Stari mitovi i legende su na vešt način iskorišćene za stvaranje prepoznatljivog, svima dragog i milog lika, bucmastog, bradatog dekice. Deda Mraz je tako, za jako kratko vreme, postao snažan arhetip, istina podržan skupom marketinškom kampanjom. Svaki trud i svaki dinar, čitajte dolar, uložen u stvaranje ove novogodišnje bajke se isplatio. To dokazuje i činjenica da Coca-Cola ni do današnjih dana nije odustala od svog najkomercijalnijeg, a pri tom imaginarnog, promotera.
Ideja o starijem čoveku koji u toku zimskih noći posećuje decu je jako stara, slične karakterne likove možemo otkriti u mnogim paganskim religijama, kasnije pod uticajem hrišćanstva primat uzima Sveti Nikola ili Božić Bata. Danas gotovo da i ne postoji dete na ovoj planeti koje nije čulo za Deda Mraza i koje mu se ne obraduje za Novu godinu. Arhetip kreiran unutar kompanije nadrastao je nju samu i postao je vlasništvo svakog čoveka koji želi da veruje u čuda i u magičnu ideju da se snovi ostvaruju. Ako je ovaj pitomi dekica ostvario sve snove pomenutoj kompaniji, zašto ne bi i naše? Sasvim je moguće da se jako isplati u to i verovati. Poželite nešto lepo kada se kazaljke sklope. Srećna Nova godina.

Biserka Jakovljević

Nema komentara